آدرس

احمدآباد مستوفی، خیابان ولیعصر شمالی رو به ورزشگاه تختی

  • English
 

سبد خرید

 

عملیات حفاری با اهداف مختلف در مناطق با پتانسیل بالا جهت بهره برداری انجام می شود. این فرایند کاملا تخصصی بوده و مستلزم استفاده از خدمات خاصی می باشد. در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع خدمات حفاری، مراحل، چیستی و چگونگی آن ها بپردازیم.
عملیات حفاری معدن، شامل مراحل حفر چاه و دستیابی به یک هدف معین می باشد. بی شک این امر یک فرایند فوق العاده حساس، پیچیده و تخصصی است که مستلزم یک برنامه راهبردی و دقیق می باشد. در صورت عدم استفاده از یک برنامه جامع و کاربردی، روند عملیات به گونه ای کاملا سخت، طاقت فرسا، زمان بر و پرهزینه رقم خواهد خورد؛ به علاوه راندمان و نتیجه مطلوب در پروژه حاصل نخواهد شد. بنابراین یک برنامه جامع با بهره گیری از یک تیم مجرب، متخصص و کارآمد، انتخاب متد حفاری متناسب با پروژه و نیز تجهیزات، ملزومات و دستگاه های پیشرفته و به روز می تواند تمام نیاز های یک پروژه عملیاتی و حفاری را مرتفع سازد.

ساخت دستگاه و تجهیزات مورد نیاز حفاری

اولین و مهمترین مرحله از خدمات حفاری، ساخت دستگاه و تجهیزات مورد نیاز در یک عملیات حفاری می باشد. استفاده و بهره گیری از دستگاه ها و تجهیزات حفاری، جهت تامین انرژی مکانیکی مورد نیاز حفاری کاملا ضروری است. پر واضح است که در دهه های اخیر، ماشین آلات در حوزه توسعه معادن نقش به سزایی داشته اند و می توان گفت نقش تجهیزات و ماشین آلات در معادن، به مراتب پررنگ تر از نقش نیروی انسانی در طی عملیات حفاری می باشد. دستگاه های حفاری معادن، در شرایط مختلف و در انواع معدن های روباز و زیرزمینی قابل استفاده می باشند. امروزه با پیشرفت فناوری در طراحی و ساخت دستگاه های پرقدرت تر و ایمن تر جهت حفاری، کیفیت عملیات حفاری و همچنین سرعت آن در معادن نیز بهبود یافته است.
می دانیم روش های حفاری معادن بر اساس شرایط آنها از جمله موقعیت روباز یا زیرزمینی بودن معادن، انجام مطالعات ژئوتکنیک، شرایط زمین شناسی شامل نوع سنگ ها و سازند ها و بسیاری از پارامترهای دیگر، متفاوت و منحصر به فرد خواهد بود. برای تعیین یک روش مناسب جهت حفاری معدن مورد نظر، ابتدا می بایست شرایط فیزیکی معدن را به طور کامل سنجید و سپس مناسب ترین روش را برگزید، این اولین مرحله از عملیات حفاری معدن می باشد. پس از تعیین و برگزیدن نوع روش حفاری معدن، مهم ترین کار، انتخاب امکانات، تجهیزات و دستگاه های مناسب و مورد نیاز برای روش حفاری تعیین شده در شروع عملیات است.
ارائه دهندگان خدمات حفاری در سراسر جهان، در وهله اول اقدام به طراحی و تولید ماشین آلات و دستگاه های مورد نیاز در عملیات مختلف حفاری می نمایند. این دستگاه ها باید متناسب با شرایط منطقه تحت عملیات و متد در نظر گرفته شده برای عملیات حفاری باشند و در مقیاس مناسب طراحی و تولید شوند. امروزه معدنکاران عموما مایل به فعالیت در معادن بزرگ با پتانسیل بالا جهت حفاری و بهره برداری هستند. بدیهی است این معادن، با برخورداری از ظرفیت بالا، نیازمند دستگاه ها و ماشین آلات با قدرت بالا و در مقیاس های بزرگ می باشند.
علاوه بر دستگاه ها و ماشین آلات مخصوص، فراهم نمودن تجهیزات کامل جهت انجام عملیات حفاری لازم و ضروری می باشد. این تجهیزات، به دلیل اهمیت فراوان و حساس بودن فرایند حفاری، باید مطابق با آخرین استاندارد های جهانی طراحی، تولید، ارائه، نصب و نگهداری گردند. این تجهیزات به دو دسته لوازم درون چاهی و بیرون چاهی تقسیم بندی می شوند. این تجهیزات شامل انواع دریل های معدن، ابزارهای انفجار، تجهیزات خرد کردن، تجهیزات غربالگری، تجهیزات تغذیه، انتقال و تجزیه و تحلیل می باشند.

تماس تلفنی